Learning communities are emerging entities that exist around working and learning together on a common purpose.”
Docenten zijn gepassioneerde types, die energie halen uit het werken met studenten, die graag geven, en andere mensen dingen leren. Die passie wordt de laatste jaren verdrongen door regels vanuit de systeemwereld van de onderwijsinstellingen. Het individuele vak van de leraar is daarmee nog geïsoleerder geworden, terwijl het onderwijs van de toekomst vraagt dat we meer gezamenlijk leren. Niet alleen om het werkgeluk van de docent te doen groeien, maar ook omdat de student klaargestoomd wil worden voor vraagstukken van deze tijd, waar verbinden en samenwerken een must zijn.
SoulSearchers treedt daarom met docententeams buiten de gebaande paden van de onderwijsinstelling. We gaan terug naar de passie van docenten, we activeren studenten om de leiding te nemen over hun leerproces, en we doen dit in een learning community waar concrete maatschappelijke vraagstukken centraal staan. Dit vraagt een zelfsturend docententeam, dat nieuwsgierig is om leren gezamenlijk vorm te geven.
Bij de Hogeschool van Amsterdam begeleiden we een opleiding in het ontwerpen van het onderwijs van de toekomst; we doen dit zoveel mogelijk gezamenlijk met diverse stakeholders, we kijken van buiten naar binnen wat er nodig is en zetten activerende werkvormen in. Per semester bepalen we de bedoeling van dat gedeelte van het curriculum; met als doel dat zowel docenten, studenten als toekomstige werkgevers zich hieraan kunnen verbinden. We coachen en trainen docententeams en faciliteren op organisatieniveau dat de learning community ook zo goed mogelijk ondersteund wordt door de onderwijslogistiek. De nadruk in al onze interventies ligt steeds op het vergroten van de collectiviteit en het leren van elkaar.